The making of Bertha

AfbeeldingDit zakje heb ik genoemd naar mijn bonnie, 87 jaar jong en kan borduren als de beste. De naaimachine heeft ze al een hele tijd geleden opgegeven maar toen ze vroeg of ik iets wilde maken om haar borduurspulletjes in te stoppen kon ik toch geen nee zeggen.

Heel veel plezier met deze tutorial…

Wat heb je nodig voor ‘Bertha’:

Afbeelding

2 x buitenstof (37cmB x 23 cmH)

2 x binnenstof (37cmB x 23 cmH)

1 x zak (20,5 cmB x 12,5 cmH)

2 x schouderlinten (49,5 cmB x 7,5 cmH)

Afbeelding

Plooi de onder- en bovenkant van de schouderband naar het midden en plooi nogmaals over, strijk plat. Stik de open zijde dicht.

Afbeelding

Neem nu het stukje stof dat je zal gebruiken voor de zak, ik kies voor een zakje binnen in en plaats hem op de voeringsstof. Je kan uiteraard kiezen om een zakje aan de buitenzijde, plaats hem dan op de buitenstof.

Plooi de bovenkant van je zakje 2 x om en stik vast.

Afbeelding

Plooi de stof waar je de zak wil dubbel en leg weer open, doe dit ook met je zak. Leg de markeer lijnen op elkaar en pin vast, plooi de 3 hoeken van de zak netjes om en stik vast.

Afbeelding

Leg je schouderbandjes op je buitenstof, ik zorg er voor dat de stikrand aan de buitenzijde ligt en meet aan beide zijde dezelfde afstand (ik heb hier 10cm gebruikt) en pin vast.

AfbeeldingLeg nu je voeringsstof en je buitenstof met de goede kanten op elkaar en stik vast, een geoefend oog kan zien dat op deze foto beide binnenstofjes op elkaar liggen. Zo moet het dus NIET, gelukkig had ik nog niets aan elkaar gestikt :-))).

AfbeeldingDit is het resultaat van de juiste stofjes op elkaar, doe dit voor beide stofdelen.

Afbeelding

Leg beide delen met de goede kanten op elkaar, let er vooral op dat de naden perfect overeen komen en pin vast.

Stik volledig rond, en vergeet niet om aan de voeringsstof een keergat te laten.

Afbeelding

Maak nu je hoeken door deze op elkaar te leggen. Zorg er voor dat de naden netjes op elkaar liggen en pin vast.

Afbeelding

Stik nu recht naar beneden en knip de hoek af, doe dit voor alle 4 de hoeken. Keer nu je tas om en stik het keergat dicht met de machine.

Afbeelding

Afbeelding

Klaar is Bertha!

2 thoughts on “The making of Bertha

    1. Christa, dat kon ik 6 maanden geleden ook niet hoor :-)).
      Ik ben benieuwd wat ze er van vind, toch een beetje spannend. Voelt aan als een gerechtje serveren aan een topkok :-))

Geef een reactie

