Aardbeien kaastaart met mascarpone crème

AfbeeldingDeze taart heb ik gemaakt voor mijn bomma haar 88ste verjaardag, we zijn in de familie geen fan van biscuit en dan vind ik een frisse kaastaart een goede vervanger. Nu met dit prachtige lenteweertje, het aardbeienseizoen, de eerste kersen, het water komt me weer in de mond :-).

Ik moet eerlijk bekennen dat het niet is gelopen hoe ik het in mijn gedachten had (1 laag biscuit ipv 2, mascarpone crème was niet voldoende opgesteven), maar ik ga het hier neerschrijven zoals ik het me had voorgesteld. De smaken zaten in elk geval wel goed en het uitzicht is ook niet heel slecht :-).

Wat heb je nodig?

Biscuit

5 eieren

110 gr. bloem

35 gr. maïzena

150 gr. suiker

8 gr. vanillesuiker

Plattekaas

12 gelatinneblaadjes

500 gr. plattekaas

300 gr. aardbeien (zonder kroontje)

sap van 2 appelsienen

250 ml. slagroom

Mascarpone crème

250 gr. mascaprone

125 ml. crème fraîche

2 el. sinaasappelsap

3 el. suiker

Extra:

In totaal heb je een 800 gr. aardbeien nodig, daarvan is 300 gr. (reeds schoongemaakt) voor de plattekaas. De rest gebruik je voor de rand en als decoratie boven op je taart.

Let’s get started:

Bak als eerste de biscuit, mix hiervoor de eieren, de suiker en de vanille suiker schuimig en luchtig, hiervoor moet je zeker 10′ mixen. Zeef de bloem en de maïzena en voeg dit toe aan het mengsel, spatel het voorzichtig door elkaar.

Giet het beslag in een beboterde en bebloemde springvorm (26 cm.) en bak ongeveer 35′ gaar op 180 graden. Laat de biscuit volledig afkoelen voordat je het in 2 lagen snijdt (hier is het bij mij misgelopen).

Verhoog de springvorm met bakpapier en leg één van de 2 lagen biscuit op de bodem, plaats eventueel een taartkarton onder de laag biscuit, zo kun je de taart makkelijk verplaatsen als hij klaar is.

Halveer ongeveer 10 aardbeien van gelijke grootte en zet deze langs de rand in de bakvorm. Zorg dat ze goed tegen de rand zijn geplakt zodat er straks geen plattekaas tussen de aardbei en de rand komt.

Week de gelatineblaadjes een 8′ in koud water, pureer alvast de aardbeien. Doe de plattekaas in een kom en voeg hieraan de gepureerde aardbeien aan toe, roer goed door tot een egaal mengsel. Pers 2 appelsienen uit en giet het sap in een steelpannetje, verwarm dit op een zacht vuurtje. Voeg hieraan de uitgeknepen gelatineblaadjes en roer goed tot alles is opgelost, laat afkoelen tot kamertemperatuur.

Klop in een aparte kom de slagroom stijf, voeg het afgekoelde sinaasappelsap toe aan de kwark. Roer goed door en voeg dan de slagroom toe, spatel ook dit er goed doorheen.

Controleer of alle aardbeien nog netjes tegen de rand van de springvorm kleven en giet het kwarkmengsel in de vorm. Laat de taart minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.

Maak ondertussen alvast de mascarpone crème, doe alle ingrediënten in een kom en meng dit tot een romige crème. Zet in de koelkast tot je de taart gaat afwerken. De crème is bij mij niet goed opgesteven omdat ik gewone room ipv crème fraîche had gebruikt, ik heb dit dan maar los als saus geserveerd.

Als de kaastaart helemaal is opgesteven, kan je hem uit de koelkast halen. Zet hem op een bord of taartplateau, leg het 2de stuk biscuit op de taart en smeer hier over de mascarpone crème en versier met rood fruit.

Smakelijk!

2 thoughts on “Aardbeien kaastaart met mascarpone crème

Geef een reactie

