Little black dress maar dan anders

little black dress

Een aantal weken geleden kocht ik op het stoffencircus in Antwerpen 5 meter van deze zacht roze bloemenstof om een maxi dress mee te maken uit Burda.

Eens ik de werkbeschrijving had gelezen heb ik besloten nooit nog een Burda te kopen, wat een ingewikkelde toestanden! Dan maar geen maxi dress, helaas….

Mijn favoriete La Maison maar eens opengeslagen en mijn oog viel op de ‘Little black dress’, onmiddelijk dacht ik aan het blogartikel van Madeline De Stoffenmadam. Ze had er in haar winkeltje een workshop van gegeven, een beetje op vraag van de klant. Madeline zelf vond het een lelijk kleed, maar ze had zich vergist en het lelijke kleed werd een van haar favorieten.

Patroon netjes overgenomen en starten maar, bij de eerste stap stelde ik me al vragen. Je moet 4 gelijke stukken elastiek van 0,5cm knippen, de lengte bepaal je door de breedte van je taille band te meten en die te verdubbelen. Zo gezegd zo gedaan, mijn tailleband was 6 cm dus ik zou in principe 12 cm elastiek nodig hebben. Die moet je dan over de volledige breedte van je bovenstuk spannen! Nu pas ik netjes in een maatje 38 maar sorry, 12 cm past toch niemand!

Op de hulplijn ‘Naaien voor Vriendinnen’ kreeg ik al snel antwoord dat niemand zich hield aan deze afmetingen en dat het zelf wat te bepalen is, probleem opgelost.

Alles verliep naar wens, oké hier en daar wat foutjes en die blinde rits is toch weer niet zo blind als ik het zelf zou willen, maar al doende leert men zeker.

Ik heb weer heel wat bijgeleerd (eerste keer zakken en elastiek) en ben eigenlijk best fier op mijn creatie, ik plan hem ook gewoon door te dragen in de herfst met een dikke cardigan en laarzen…..

Op naar de volgende uitdaging!

Ondertussen heb ik het kleedje een stukje korter gemaakt en met een wollen cardigan en laarzen is hij nu ook herfstproof

Herfst 3

3 thoughts on “Little black dress maar dan anders

Geef een reactie

