It’s a man’s world…..

knoop

Bij opdracht 4 kreeg ik het koud zweet toen ik ze las ‘laat je inspireren door elementen en vormen in het mannenhemd, je maakt minsten 1 kledingstuk waarin knopen en een  knoopsgat in verwerkt zit’.

Ik naai 2 jaar en heb bewust de knopen en daarbij horende gaten steeds vermeden, ik heb thans een machine die al het werk voor mij doet maar het schrikt me af. Onder het motto een gat  is een gat en dat krijg je niet meer dicht hé ;-)….

Ik zocht met te pletter naar iets origineel om de elementen en vormen naar voor te brengen maar er kwam niets, nul, nada, noppes! Tot 14 dagen voor ik de inzending moest indienen ik plots het idee kreeg om een trenchcoat te maken, heel tof idee maar geen patroon te vinden tot Unique Marieke in beeld kwam. De lieve schat had een patroon en stelde voor het te versturen met de post, maten en meters stof werden al uitgewisseld zodat ik alvast de stoffenwinkel kon overvallen.

hoedje

Het patroon zou 2 dagen later in mijn brievenbus vallen dus had nog wat tijd voor een leuk accessoire. Bij een regenjas hoort een regenhoedje, hier vond ik een super leuke tutorial en mijn eerste hoedje was een feit, dit zou een leuke opdracht zou worden…. Ja, zou want de heren en dames van de post deden een Elvis’ke met mijn patroon, een return to sender want de enveloppe was 1 cm te groot!!!!!

Dit had ik niet ingecalculeerd en moest in extremis op zoek naar een plan B, een hemdjurk. Hier had ik een patroon voor, nu nog de geschikte stof. Bij een vorig bezoekje bij Lizzy l’oisseau was mijn oog reeds gevallen op een pracht exemplaar en gelukkig stond deze met net genoeg meters op mij te wachten. Een sneak peak op mijn IG account en een berichtje op mijn Facebookpagina van Marie-Paule, een toppertje die ook deelneemt aan de wedstrijd. Zij was op dat moment de laatste hand aan haar inzending aan het leggen, een super leuk jurkje… in dezelfde stof :-). Gelukkig vond ze het niet erg (waarvoor een dikke merci!) en zoals jullie hier kunnen zien zijn het toch 2 heel verschillende jurken…

De stof is een zachte flanel met ruitjes, ja met ruitjes. De deadline was nog niet kort genoeg, nee ik ging er voor! 3u duurde het voor mijn patroon asymmetrisch was met mijn ruiten en er werd nog tot laat in de avond geknipt en gelocked.

Engelse naad

Als je nu denkt, oef het kind kan verder zonder hindernissen zit je er naast! Het achterpand bleek 8cm breder te zijn dan de schouderstukken, paniekaanval nummer 1! Ik paste het euvel zo goed en zo kwaad mogelijk op, en maakte voor de eerste keer gebruik van een Engelse naad, kwestie van weer wat extra grenzen te verleggen :-).

kraag

So far so good tot aan de kraag, het ding was veel te klein! Dit kan je toch niet menen, met heel mijn hebben en houden naar de buurvrouw van mijn schoonmama. Een naaister van de oude stempel, zo eentje dat perfect kan naaien, het patroon terug open gevouwen, mijn kraagdelen en rugpand er op en jawel de fout zat hem in het patroon.

muur

Extra meetwerk en er werd een kraag maat 46 getekend voor een jurk maat 38!!!!! Doordat ik maar net genoeg stof had moest mijn onderkraag in een andere stof, gelukkig had ik nog een soepele jeansstof liggen die hiervoor perfect dienst deed.

trap 2

Tot een kot in de nacht maakte ik knoopsgaten en naaide ik mijn zomen met de hand. Ik droeg het jurkje op kantoor en de commentaren waren positief, oef eind goed al goed!

lachen

Tot slot moest de hubbie nog het beste van zichzelf geven aangezien de foto’s in het donker werden gemaakt wegens tijdsgebrek, he did a good job!

Wat vinden jullie van mijn hemdjurk, hier kunnen jullie stemmen op mijn creatie. Alvast een dikke merci!!!!

Liefs,

Madame Stof

7 thoughts on “It’s a man’s world…..

Geef een reactie

