Leeskussen – tutorial

IMG_0039.JPG

Als kind verslond ik boeken, wekelijkse bezoekjes aan de bib waren geen uitzondering, ik kon me helemaal verliezen in een boek. Tijdens het lezen verdween alles om me heen en was ik bijna een van van de personages uit het boek.

De Grote Vriendelijke Reus en Kruistocht in Spijkerbroek waren absoluut favorieten, net zoals de ‘Tiny’ collectie. Als kind zou ik dus heel erg blij zijn met een cadeau als dit, jammer dat in mijn tijd de dinosaurussen nog praatte en er van een leeskussen nog geen spraken was :-).

Het maken van een leeskussen is eigenlijk heel makkelijk, ik koos voor een hoes zonder rits maar met open flap achteraan. Geen gedoe met ritsen, lekker makkelijk.

Wat heb je nodig?

IMG_0023.JPG

Voorkant kussen 1 keer 42 x 42cm.
Achterkant kussen 2 keer 42 x 30cm.
Zakgedeelte 2 keer 21 x 42cm.
42cm. paspel in de gewenste kleur
Hengsels 2 keer 13 x 50cm.
Naaigaren, meetlint, potlood, stofschaar, speldjes, ritsvoetje

IMG_0026.JPG

Begin met het maken van de hengsels, vouw de stof over de lengte dubbel en leg weer open. Vouw nu de lange zijden naar het midden toe, strijk even plat zodat het vouwen netjes gebeurd en plooi nog 1 x dubbel. Stik de open zijde vast, leg de hengsels even opzij!

IMG_0027.JPG

IMG_0029.JPG

Zet je ritsvoetje alvast op je machine om straks het paspel vast te zetten.
Speld je paspel met het ‘rolletje’ naar beneden aan de bovenzijde van het zakgedeelte, probeer nu zo dicht mogelijk tegen het stiksel van je paspel te stikken. Het is hier vooral oefening baart kunst en traag stikken…..

IMG_0030.JPG

Dat zou er zo moeten uitzien, ook niet perfect zoals je kan zien :-).

IMG_0031.JPG

Leg beide delen van de zak met de goede kant op elkaar, zorg ervoor dat het deel met paspel bovenaan ligt, stik nogmaals op het vorige stiksel. Vouw open en strijk plat.

IMG_0034.JPG

Leg het zakgedeelte op de voorkant van het kussen en stik vast op 0,5 cm, deze stap is optioneel maar ik heb graag dat alles goed vast zit.

IMG_0036.JPG

IMG_0035.JPG

Neem de achterpanden en werk van allebei de stofdelen 1 lange zijde af met een zig zag steek, deze kanten gaan we omzomen als volgt.
Meet 4 cm van de gezigzagde kant en plooi deze zijde om, goed platstrijken.

IMG_0037.JPG

Voor we het kussen in elkaar gaan steken moeten we nog eerst de hengsels bepalen, meet 11cm. van beide zijde en speld vast. Geef het hengsel een snelle zig zag zodat het niet meer kan verschuiven.

IMG_0038.JPG

Leg de voorkant van de hoes met de goede zijde naar je toe, leg hierop 1 van de achterkanten links op het voorpand.
Leg het ander pand hier boven op, zie dat alle hoeken over elkaar komen. Je zal merken dat de achterflappen elkaar overlappen.
Speld alles goed vast en stik volledig rondom op 1cm, zig zag de buitenste randen. Keer de hoes om en duw de hoeken naar buiten, et voila een leeskussen.

Veel plezier……

13 gedachten over “Leeskussen – tutorial

      1. Mijn 2 leeskussens zijn klaar,straks of morgen komen ze op mijn blogje te staan!Het ging vlotjes.Wel staan je foto’s ivm het omstrijken van de achterkanten in de verkeerde volgorde(meen ik) en ook heb ik die vast gezet met een stiksel op 1 cm.Ook heb ik de hoekjes schuin afgeknipt eer ik ze omdraaide.Voor de rest prima uitgelegd!Ben benieuwd naar hun reactie.

      2. Leuk project hé, ik ben ook wel venieuwd naar die reacties. Oei, die foto’s moet ik eens bekijken….

  1. Ondertussen maakte ik het kussen (eigenlijk 4 – 3 voor mijn eigen musketiers en 1 als cadeautje!) het patroon is fantastisch en het resultaat mag er wezen) ik maakte dan ook een linkje naar jou pagina op mijn blog 🙂 ik blijf je alvast volgen 🙂

Plaats een reactie